Pre bližšie informácie načítajte QR kód alebo kliknite na link: https://sway.cloud.microsoft/bXjbG27Xn0VQBWMG?ref=Link
DOD a Zápis do školy
Ďakujeme
Dnes sme do školy dostali krásny darček a list s poďakovaním, s ktorými sa chceme s Vami podeliť. Ďakujeme za dar a krásne slová.
Postup do diecézneho kola
Na dekanátnom kole Biblickej olympiády sa dňa 21. marca 2024 v Lipanoch stretli trojice najlepších žiakov reprezentujúce svoju školu i farnosť. Zúčastnila sa aj naša CZŠ sv. Jána Krstiteľa v zastúpení žiačok Karin Mušinská (6.B), Sofia Štofaníková (9.A) a Simona Uličná (9.A). Počas piatich súťažných kôl mali možnosť preukázať zvládnutie lektúry biblických kníh Genezis, Daniel, Žalm 27 a Evanjelium podľa Jána. Spomedzi všetkých zúčastnených sa nášmu trojčlennému družstvu podarilo získať najvyšší počet bodov a vďaka tomu aj postup do diecézneho kola. Dievčatám blahoželáme a prajeme veľa síl k usilovnej príprave.
Ponožková výzva
Vo štvrtok 21. marca si pripomenieme Svetový deň Downovho syndrómu. Tento symbolický dátum je odvodený z číslic 3 a 21. Keďže pri diagnóze Downovho syndrómu ide o trizómiu 21. chromozómu. Ľudia s Downovým syndrómom nemajú stáť na okraji spoločnosti, ale majú byť súčasťou diania a v neustálom spojení s bežnými aktivitami. Tradičnou iniciatívou v rámci Svetového dňa Downovho syndrómu je Ponožková výzva. Rozdielne ponožky sa stali symbolom Svetového dňa Downovho syndrómu, pretože chromozóm má tvar ponožky. Preto neváhajme a vo štvrtok si aj my obujme na každú nôžku inú ponožku !
Naši programátori obhájili víťazstvo
- 21
Po roku sme sa ako tím Sabik v zložení Matej Čabák, Matej Gargalovič, Peter Kovalik, František Novotný a Filip Štvarták pod vedením trénerov Martina Olejára a Dominika Tkáčika znovu zapojili do sútaže First Lego League. V tejto súťaži, ako už z názvu vyplýva, je potrebné zostaviť a naprogramovať robota zo známej stavebnice Lego.
Tento robot v časti súťaže nazvanej ako Robot Game plní na súťažnej mape rôzne misie, za ktoré sa snaží získať čo najviac bodov v časovom limite 150 sekúnd.
Ďalšou časťou, ktorá tvorí podiel na celkovom hodnotení, je inovačný projekt. Jej cieľom je na vopred zadanú tému vymyslieť a odprezentovať technickú inováciu, ktorá by bola prínosom pre našu spoločnosť. Tohtoročná téma bola zameraná na umenie s oficiálnym názvom Masterpiece. My sme sa zamerali na problematiku osvetlenia divadelných scén. V našom Mestskom kultúrnom stredisku sme urobili výskum, kde sme zisťovali, ako by sme vedeli byť nápomocní pri riešení problémov s osvetlením. Náš projekt dostal názov Automatizácia osvetlenia divadelnej scény. Vymysleli sme model javiska, ktorý sníma polohu pohybujúceho sa herca, a na základe tejto polohy vie automaticky natočiť svetlá, aby osvetľovali jeho aktuálnu pozíciu.
Začiatkom februára nám úspech v regionálnom kole súťaže FLL v Prešove, kde sme v celkovom hodnotení skončili na 1. mieste, zabezpečil postup na národné finále súťaže v Bratislave.
Od tohto momentu sa naše tréningy zintenzívnili, stretávali sme sa čoraz častejšie. Dokonca sme priprávam venovali aj celý týždeň jarných prázdnin. V škole sme pracovali na rôznych konštrukčných a programových vylepšeniach robota, a tiež aj na zdokonalení nášho inovačného projektu a prezentácie.
Po tejto, celkovo niekoľko mesačnej práci, ktorá bola pre nás okrem učenia sa nových veci aj veľkou zábavou, sme sa v piatok 8.3.2024 vybrali cestou vlakom do nášho hlavného mesta. Po príchode a ubytovaní sme zvyšok dňa strávili aktívnym oddychom. Navštívili sme rôzne zaujímavé miesta, napríklad Bratislavský hrad a urobili sme si prechádzku mostami cez Dunaj.
Nastal deň súťaže - sobota 9. marca. Celkovo zúčastnených 14 najlepších tímov z celého Slovenska, a my ako reprezentanti našej školy, nášho mesta, ale aj ako jediný tím z Prešovského kraja. Ráno po príchode do centrálnej budovy Slovenskej sporiteľne sme prešli registráciou a následne si zložili veci k svojmu stanovišťu. Pozreli sme si harmonogram súťaže a zistili sme, že ideme medzi prvými tímami prezentovať svoj inovačný projekt pred odbornú porotu.
Po odprezentovaní sme sa začali už naplno venovať nášmu robotickému hrdinovi, urobili sme si pár testovacích jázd na súťažných ihriskách, aby sme si nakalibrovali senzory a odladili nejaké drobné detaily. Potom sme sa už venovali iba tomu najdôležitejšiemu, a to trom súťažným jazdám. Najviac bodov náš robot získal v druhej jazde. Tá nám zabezpečila postup do semifinále medzi 4 najlepšie tímy. Nervozita stúpala, ale my sme s chladnou hlavou bojovali ďalej. Po semifinálových jazdách sme s napätím očakávali kým príde hlavný rozhodca oznámiť aké tímy postupujú do finále. A naraz to prišlo: „Do finále postupuje tím Kockovňa z Martina a tím Sabik zo Sabinova!“ Po krátkej pauze, kontrole vybavenia a výmene batérií sme pristúpili k súťažným ihriskám. Dali sme do toho všetko, aby sme nespravili žiadnu chybu pri spúšťaní robota a výmene jednotlivých nadstavcov, kde našu rýchlosť výmeny a súhru pohybov rúk moderátori prirovnali k výmene pneumatík vo Formule 1. Po dvoch finálových jazdách sme odchádzali s dobrým pocitom, že sme dali do toho všetko, čo bolo v našich silách.
Kým sa spracovali všetky výsledky, moderátori využili tento čas na Lego kvíz. Pri otázkach týkajúcich sa Lego stavebníc a rôznych zaujímavosti o Legu sme sa znovu spojili ako jeden tím a bojovali do poslednej otázky. Naša úspešnosť a rýchlosť odpovedí nám v tomto kvíze priniesla prvé miesto.
Následne prišlo dlho očakávané vyhodnotenie súťaže. So zatajeným dychom sme očakávali ako dopadli finálové jazdy robota. Nakoniec to prišlo a moderátori vyhlásili, že tím Sabik skončil na prvom mieste. Veľmi nás potešilo, že sa nám podaril takýto úspech, a že sme obhájili minuloročný výsledok z tejto súťaže.
Ďalším nečakaným prekvapením bolo, že náš tréner, Martin Olejár, získal ocenenie za najlepšieho trénera a mentora tímu v tejto sezóne.
Veľká vďaka patrí našej škole, ktorá nám umožnila sa zúčastniť tejto súťaže, našim trénerom, ktorý sa nám venovali a dávali cenné rady. V neposlednom rade ďakujeme aj našim rodičom, ktorí nás prišli osobne podporiť do Bratislavy. Ďakujeme aj Mestu Sabinov za pomoc pri výrobe tímových tričiek, a tiež aj Mestskému kultúrnemu stredisku v Sabinove za exkurziu v ich priestoroch a prehliadku technológií.
Video k projektu "Olejko chráni prírodu" z našej školy v TA3
V týchto dňoch sme dostali do školy e-mail od organizátorov projektu Olejko chráni prírodu:
Dobrý deň,
dovoľte mi, aby som Vám v mene tímu projektu "Olejko chráni prírodu" vyjadrila našu úprimnú vďaku za Vašu kreativitu a aktívne zapojenie sa. Vaša snaha a odhodlanie prispieť k ochrane našej prírody je obdivuhodná.
Ako Vám bolo avizované, video z Vašej školy k projektu "Olejko chráni prírodu" boli s Vašim súhlasom zaslané do redakcie TA3. Keďže videí sme zasielali viacero, do dňa reportáže sme nevedeli, ktoré z predmetných videí reálne použijú, ale teší nás, že je tam zostrih aj z Vašej školy :) Archív reportáže zo dňa 1.3.2024 si môžete pozrieť a prezdieľať z nasledujúceho odkazu: https://www.ta3.com/relacia/927447/skoly-zbieraju-olej-akcia-olejko-pomaha-chranit-prirodu?fbclid=IwAR1FSjHNfBikXwgjWnIn9oh4TfbF9I3EGtw2fa3XhWD_vqOpQAVCBoZe1DQ
Ešte raz ďakujeme za Vašu iniciatívu a usilovnosť v podpore tejto myšlienky. Prajeme veľa úspechov v práci a deťom mnoho chuti do učenia. Tešíme sa na ďalšiu spoluprácu. :)
Prinesie Sabik inováciu do nášho MsKS?
V rámci súťaže First Lego League sa náš tím Sabik zúčastní národného finále v Bratislave dňa 9.3.2024. Tento ročník súťaže je zameraný na tému Umenie s oficiálnym názvom témy Masterpiece. Súčasťou súťaže je vytvoriť inovačný projekt, ktorý by mal našej spoločnosti zjednodušiť život v oblasti umenia.
Naši žiaci sa tentokrát zamerali na osvetlenie divadelných scén. Preto sa rozhodli urobiť výskum v našom Mestskom kultúrnom stredisku, kde sa snažili od zamestnancov zistiť, ako by vedeli byť nápomocní pri riešení problémov s osvetľovaním. Žiaci pri návšteve spomenuli: „Na domácej scéne v MsKS v Sabinove sme počas rôznych predstavení spozorovali, že je potrebné nemalé úsilie na vhodné osvetlenie scén.“
Na to ich zamestnanci previedli priestormi MsKS a ukázali im technické vybavenie scény a nedávno modernizované osvetlenie, kde sa im snažili vysvetliť čo všetko obnáša osvetlenie scén počas divadelných predstavení. Po tejto návšteve a rozhovoroch so zamestnancami MsKS sa žiaci rozhodli, že budú nápomocní pri automatizácii osvetlenia.
V rámci inovačného projektu postavili funkčný model divadelného javiska. Prostredníctvom tohto modelu chceli ukázať svoju myšlienku, ako by mohlo fungovať automatizované osvetlenie scény. Ďalej žiaci vysvetľujú funkčnosť: „Pod podlahu javiska sme umiestnili senzory ktoré snímajú polohu herca. Na základe dát zo senzorov riadiaca jednotka vypočíta pozíciu herca. Následne je táto informácia odosielaná do reflektoru umiestneného nad javiskom, ktorý dokáže bodovo osvetliť aktuálnu pozíciu účinkujúceho.“ Táto automatizácia by mala zjednodušiť obsluhu osvetlenia, hlavne pri predstaveniach s viacerými osobami na javisku.
Po zhotovení modelu žiaci znovu navštívili MsKS, kde odprezentovali zamestnancom svoje riešenie. Chlapci dostali pochvalu za funkčný model a odniesli si cenné rady, ako by sa dal tento model ešte vylepšiť.
Nášmu tímu držíme palce pri reprezentácii na národnom finále, a do budúcna prajeme veľa dobrých nápadov.
Vyhláška - žltačka
VYHLÁŠKA Regionálneho úradu verejného zdravotníctva so sídlom v Prešove, ktorou sa nariaďujú opatrenia pri ohrození verejného zdravia na predchádzanie vzniku prenosného ochorenia vírusovej hepatitídy typu A v meste Sabinov
https://www.minv.sk/swift_data/source/verejna_sprava/vestnik_vlady_sr_rok_2024/vyhlaska_26.pdf
Lyžiari o lyžiarskom
- 14
Lyžiarsky výcvik tried 7.A a 7.B začal ráno 19.2.2024. Po naložení batožiny sme sa autobusom dopravili do lyžiarskeho strediska SKI Čertovica. Rozdelili sme si izby, prichystali lyžiarsky výstroj a išli sme ho vyskúšať. Naši inštruktori nás rozdelili do troch skupín. Prvá skupina najskúsenejších lyžiarov hneď predviedla svoje lyžiarske schopnosti na svahu. Druhú skupinu tvorili tí lyžiari, ktorí sa potrebovali zlepšiť v lyžovaní a v tretej skupine boli nelyžiari. Poobede nasledovalo zaslúžené osobné voľno. Neskôr bol pre nás pripravený program ako vychádzka, krížová cesta či sán(č)kovačka :-) Dozvedeli sme sa, že nám budú bodovať izby, ale aj správanie.
Ráno sme mali budíček o 7:00. Nasledovali raňajky v podobe švédskych stolov, kde sme si vždy vybrali to, čo nám chutilo. Po raňajkách sme sa obliekli, vzali lyžiarsky výstroj a išli sme lyžovať. Na svahu bolo stále veľa snehu, čo sa nám všetkým veľmi páčilo. Na konci každého lyžovania to už bolo o niečo náročnejšie, pretože kvalita snehu už nebola taká dobrá. Avšak žiaci, ktorí lyžovať nevedeli, sa to rýchlo naučili. Po lyžovaní nasledoval obed a osobné voľno, počas ktorého sme hrali rôzne spoločenské hry, šípky a nami veľmi obľúbený biliard.
Každý večer sme si pripravili lyžiarske správy o úspechoch a pokrokoch v jednotlivých skupinkách a po nich nasledoval program. V poradí prvý bol kvízový večer, počas ktorého sme sa rozpamätávali aj na to, kde sme čo videli alebo počuli. Ďalší bol tanečný večer, kde sme sa spolu zabávali a vyskúšali rôzne tance ako macarena, la bomba či belgický tanec. Ďalším programom, ktorý nás čakal, bol filmový večer. Film Kokosy na snehu, ktorý sme pozerali, bol veľmi zábavný. Posledný večerný program sme pripravovali my, žiaci. Začali sme lyžiarskymi správami a po nich nasledovala prvá scénka s názvom Učiteľská porada. Každý z nás predstavoval jedného učiteľa a to, ako to vyzerá na jeho hodinách a ako môže prebiehať porada učiteľov. Druhou scénkou bol úryvok z rozprávky Tri zlaté vlasy deda Vševeda. Každý večer sme ukončili krátkym zamyslením a spoločnou modlitbou.
Piaty a zároveň posledný deň sme boli odmenení čerstvo napadaným snehom. Poslednýkrát sme sa rozlúčili so svahom a po obede sme naskočili do autobusu. Ďakujeme všetkým učiteľom, že to s nami vydržali do konca, ďakujeme i za modlitby žiakov v škole a ďakujeme aj nášmu nebeskému Otcovi, že nás sprevádzal celým lyžiarskym výcvikom a že sme sa zdraví vrátili domov.
Miška Koscelníková (7.B)
Testovanie 9 2024
V stredu 20. marca 2024 sa uskutoční riadny termín celoslovenského testovania žiakov 9. ročníka základných škôl s vyučovacím jazykom slovenským v zmysle zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní v znení neskorších predpisov. Testovanými predmetmi našich žiakov sú matematika (90 min.) a slovenský jazyk a literatúra (70 min.).
Ciele testovania
- poskytnúť školám a širokej odbornej verejnosti spätnú väzbu a komplexnejší obraz o úrovni vedomostí a zručností žiakov v testovaných predmetoch na výstupe z nižšieho stredného vzdelávania, ktorý napomôže pri skvalitňovaní vzdelávania,
- objektívne porovnať výkony jednotlivých žiakov a poskytnúť im tak informáciu o ich výkone v testoch z jednotlivých predmetov,
- na základe výsledku v testovaní môže byť žiak prijatý na strednú školu bez prijímacej skúšky, ak túto možnosť zaradí riaditeľ strednej školy do podmienok prijímacieho konania v súlade s § 65 ods. 5 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov.