• Môže šach pomáhať školákovi?
      • Môže šach pomáhať školákovi?

      • 22.11.2013 14:55
      • Samozrejme. Konkrétne môžeme spomenúť napríklad štúdiu, ktorá zahŕňala asi 3 000 detí vo vyše 100 školách v New Yorku a ktorá dokázala, že deti hrajúce šach oproti deťom, čo šach nehrali, mali lepšie známky nielen v matematike (o 17-20%), ale aj v anglickom jazyku. Šach zlepšuje aj čítanie detí, čo si nie všetci uvedomujú. Malí šachisti musia zapisovať svoje partie, pri riešení problémov čítať zadania a veľmi skoro začínajú čítať aj šachovú literatúru. Šachisti sú väčšinou vášniví čitatelia. Ďalšie štúdie napríklad dokázali, že šach vedie k lepším výsledkom z testov týkajúcich sa kritického a tvorivého myslenia...
      • V súčasnosti, keď špičkoví šachisti a šachistky sú často ešte len tínedžeri, je najlepšie začať so šachom už v predškolskom veku. Pokiaľ dieťa chce byť úspešné, malo by sa začať seriózne venovať šachu najneskôr v prvej triede, to znamená v šiestich rokoch. Keď hrám šach, neznamená to, že budem veľmajster alebo majster sveta. Podobne ako v prípade matematiky, hudobnej či výtvarnej výchovy. Nikto nechce, aby som sa stal Einsteinom, Beethovenom či van Goghom. Tak ako rôzne predmety rozvíjajú u detí rôzne schopnosti a zručnosti, tak aj šach prispieva k zvyšovaniu ich rozumovej úrovne 

        Stručne povedané, šach zvyšuje inteligenciu detí a prospieva im v nasledujúcich oblastiach: 

        Pozornosť- deti sa učia chápať výhody pozorného sledovania a koncentrácie. Ak nedokážu sledovať, čo sa deje, nemôžu vhodne reagovať bez ohľadu na to, aké sú múdre. 

        Predstavivosť- Deti sú nútené si predstaviť rôzne akcie v rôznom poradí, pred tým ako sa udejú. Túto vlastnosť rozvíjame u detí tým, že ich učíme si predstavovať budúce ťahy bez toho aby ťahali figúrkami. 

        Predvídanie- Deti sa učia najprv myslieť, potom konať. Po čase šach pomôže rozvinúť trpezlivosť a myslenie ako také. 

        Porovnávanie možností- Deti sa učia, že nemusia spraviť hneď prvú vec, čo ich napadne. Učia sa zvažovať rôzne možnosti a ich pre a proti. Rozhodovací proces je lepší, ak je podložený logikou. 

        Abstraktné myslenie- Deti sa učia odpútať od detailov a rôzne témy či koncepty použiť v rôznych ale súvisiacich situáciách. 

        Plánovanie- Deti sa učia si stanovovať ciele a určovať si konkrétne kroky vedúce k nim. Veľmi dôležité je, že sa učia v prípade potreby prehodnotiť svoje ciele, či plány na základe zmeny situácie. 

        Súčasné zvažovanie rôznych možností- Deti sa učia neupínať len na jeden možný plán. Paralelne zvažujú rôzne možnosti.

      • Naspäť na zoznam článkov
    • Kontakty

      • CZŠ sv. Jána Krstiteľa
      • 051/4521 639
      • 9.mája 740/7
        083 01 Sabinov
        08301 Sabinov
        Slovakia
      • 31942202
      • 2020722627
      • Ing.Katarína Hviščová
        0908/975 659
        hviscova.k(zavinac)czssabinov(bodka)sk
      • Ing.Mgr.Jozef Kovalík
        0907/183 303
        kovalik.j(zavinac)czssabinov(bodka)sk
      • Mgr.Terézia Škovierová
        051/4521 639
        skovierova.t(zavinac)czssabinov(bodka)sk
      • Mgr. Martina Semanová
        051/4521 639
        semanova.m(zavinac)czssabinov(bodka)sk

        Konzultačné hodiny:
        Utorok: 14.00 – 16.00
        Po vzájomnej dohode je možný aj iný termín.
      • Martina Halčišáková
        051/4525 103
        0950 381 714
        jedalen(zavinac)czssabinov(bodka)sk
    • Prihlásenie