• Môže šach pomáhať školákovi?
      • Môže šach pomáhať školákovi?

      • 22.11.2013 14:55
      • Samozrejme. Konkrétne môžeme spomenúť napríklad štúdiu, ktorá zahŕňala asi 3 000 detí vo vyše 100 školách v New Yorku a ktorá dokázala, že deti hrajúce šach oproti deťom, čo šach nehrali, mali lepšie známky nielen v matematike (o 17-20%), ale aj v anglickom jazyku. Šach zlepšuje aj čítanie detí, čo si nie všetci uvedomujú. Malí šachisti musia zapisovať svoje partie, pri riešení problémov čítať zadania a veľmi skoro začínajú čítať aj šachovú literatúru. Šachisti sú väčšinou vášniví čitatelia. Ďalšie štúdie napríklad dokázali, že šach vedie k lepším výsledkom z testov týkajúcich sa kritického a tvorivého myslenia...
      • V súčasnosti, keď špičkoví šachisti a šachistky sú často ešte len tínedžeri, je najlepšie začať so šachom už v predškolskom veku. Pokiaľ dieťa chce byť úspešné, malo by sa začať seriózne venovať šachu najneskôr v prvej triede, to znamená v šiestich rokoch. Keď hrám šach, neznamená to, že budem veľmajster alebo majster sveta. Podobne ako v prípade matematiky, hudobnej či výtvarnej výchovy. Nikto nechce, aby som sa stal Einsteinom, Beethovenom či van Goghom. Tak ako rôzne predmety rozvíjajú u detí rôzne schopnosti a zručnosti, tak aj šach prispieva k zvyšovaniu ich rozumovej úrovne 

        Stručne povedané, šach zvyšuje inteligenciu detí a prospieva im v nasledujúcich oblastiach: 

        Pozornosť- deti sa učia chápať výhody pozorného sledovania a koncentrácie. Ak nedokážu sledovať, čo sa deje, nemôžu vhodne reagovať bez ohľadu na to, aké sú múdre. 

        Predstavivosť- Deti sú nútené si predstaviť rôzne akcie v rôznom poradí, pred tým ako sa udejú. Túto vlastnosť rozvíjame u detí tým, že ich učíme si predstavovať budúce ťahy bez toho aby ťahali figúrkami. 

        Predvídanie- Deti sa učia najprv myslieť, potom konať. Po čase šach pomôže rozvinúť trpezlivosť a myslenie ako také. 

        Porovnávanie možností- Deti sa učia, že nemusia spraviť hneď prvú vec, čo ich napadne. Učia sa zvažovať rôzne možnosti a ich pre a proti. Rozhodovací proces je lepší, ak je podložený logikou. 

        Abstraktné myslenie- Deti sa učia odpútať od detailov a rôzne témy či koncepty použiť v rôznych ale súvisiacich situáciách. 

        Plánovanie- Deti sa učia si stanovovať ciele a určovať si konkrétne kroky vedúce k nim. Veľmi dôležité je, že sa učia v prípade potreby prehodnotiť svoje ciele, či plány na základe zmeny situácie. 

        Súčasné zvažovanie rôznych možností- Deti sa učia neupínať len na jeden možný plán. Paralelne zvažujú rôzne možnosti.

      • Naspäť na zoznam článkov
    • Kontakty

      • CZŠ sv. Jána Krstiteľa
      • skola@czssabinov.sk
      • Správca obsahu: kovalik.j@czssabinov.sk
      • Webmaster: kovalik.j@czssabinov.sk
      • 051/4521 639
      • 9.mája 740/7 083 01 Sabinov
      • 31942202
      • 2020722627
      • Ing.Katarína Hviščová 0908/975 659 hviscova.k@czssabinov.sk
      • Ing.Mgr.Jozef Kovalík 0907/183 303 kovalik.j@czssabinov.sk
      • Ing.Zuzana Ondková 051/4521 639 ondkova.z@czssabinov.sk
      • Mgr. Martina Semanová 051/4521 639 semanova.m@czssabinov.sk Konzultačné hodiny: Utorok: 14.00 – 16.00 Po vzájomnej dohode je možný aj iný termín.
      • Silvia Labudová 051/4525 103 0950 381 714 silviasamkova@centrum.sk
    • Prihlásenie